Färghantering i CorelDraw

Jag har ett gäng olika storformatskrivare som genererar totalt olika färger på sina utskrifter. Mitt sätt att få till rätt färg bygger mer på slumpmässiga ändringar på olika inställningar än kunskap om vad jag gör.

Jag producerar ju utrymningsplaner så jag har ju inte särskilt höga krav på exakta färger men min erfarenhet är att det kan var illgrönt på skärmen men lagom grönt på skrivaren och när jag väl fixat till det så skärmen visar rätt så printar skrivaren illgrönt.

Jag undrar om någon av er forum kollegor är duktiga på detta med färg inställningar i Corel X3, skapa profiler mm. Jag skulle helt enkelt vilja köpa en utbildning i detta av någon som kan. En utbildning som då körs över Internet och skärmdelning. Ingen avancerad utbildning utan man börjar från grunden och jobbar sig uppåt.

Parents
No Data
Reply
  • Hela färgmotorn, färghanteringen gjordes om från grunden upp i och med CorelDRAW X5.

    Glöm ALLT det gamla och tänk nytt från och med X5.

    Med den helt nya färghanteringen och därtill alla verktyg, dialoger etc som har med färg att göra, har det lagts till nya eller ännu mer förbättras. Den färghanteringen som fanns fram till INNAN X5, det vill säga sista versionen X4, har ett helt annat sätt att jobba med färg.

     

    Hans Jonasson said:
    Jag undrar om någon av er forum kollegor är duktiga på detta med färg inställningar i Corel X3, skapa profiler mm. Jag skulle helt enkelt vilja köpa en utbildning i detta av någon som kan.

    Jag har inte suttit i X3 på mycket länge.
    Om du är bekväm med engelska så skulle jag varmt rekomendera boken/böckerna från David Milisock.
    Jag intervjuade honom till min blogg (svesnak och engelska bloggarna)
    http://canvas.nu/stefanlindblad-blogg/?p=56

    Köp hans bok här http://www.graphictechnology.com/
    OBS: X3 och X4 färghantering är i stort sett samma sak. därför kan du med fördel ha hans böcker om X4 för din X3.

    David MIlisock kommer hålla ett webinar/seminarie på internet via COREL och helt gratis. Klicka här och scrolla ned lite tills du ser "Color management...." http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=prod4260069&cid=catalog3610067&segid=800018#tab4

    Jag har själv hållit webinar/seminarier för COREL. Och om tiden tillåter så brukar man försöka hålla ett Q&A/Frågor och svar onine LIVE på slutet.

    /////////////////////////////

    Hans Jonasson said:
    Jag har ett gäng olika storformatskrivare som genererar totalt olika färger på sina utskrifter. Mitt sätt att få till rätt färg bygger mer på slumpmässiga ändringar på olika inställningar än kunskap om vad jag gör

    Dina storformatsskrivare: generellt skulle man kunna säga att den färgprofil som du har valt att använda i CorelDRAW & PHOTO-PAINT, ska vara densamma som den du använder för dina storformatsskrivare.

    Oberoende om du har bara enkla utrymningskartor eller ej, så vill du ju ha samma färg genom hela processen, så långt det bara går. Detta är vad du får med större kontroll om du väljer att uppgradera till CorelDRAW (X5) och senaste X6. Som det så vackert heter på engelska: "ICC complience".

    Om du har en färg på skärmen och en annan på utskrifterna så har du inte använt korrekt färghantering, ICC complience.

    Säg att du använder RGB färgprofiler i din dator, men skriver ut i CMYK eller annan färgrymd på dina skrivare, ja då kan det verkligen slå helt fel i färgernas utskrifter. Som exempel: RGB har en väsentligt större färgrymd än CMYK. En gul RGB- färg i din dator kan bli helt fel och tråkig när du konverterar RGB färgrymden till CMYK.

    Så, titta efter vilka färgprofiler dina skrivare använder, och se om du har exakt samma i CorelDRAW och PHOTO-PAINT:

    Du ska INTE ha en bild i din dator som är RGB och skriva ut på en skrivare som har CMYK. Du ska ha samma färgprofil hela vägen. Från ax till limpa.

     

     

Children
No Data